torsdag, mai 04, 2006

Utskrift av o-kart i OCAD med overtrykkseffekt

Jeg har nå funnet en ny og langt enklere metode for utskrift av o-kart i OCAD med overtrykkseffekt - du kan med andre ord glemme den innviklete forklaringen nedenfor! Informasjon om metoden har jeg fått fra Ingar Solberg fra Olderskog IL, Nordland, som er en av NOF sine autoriserte produsenter av lasertrykte o-kart. Dette lover bra for o-kartene vi vil få servert på o-løp her på Vestlandet fremover! Tusen takk for
tipset, Ingar! Metoden går ut på å gjøre et par enkle innstillinger i OCAD, og deretter skrive ut på vanlig måte slik man er vant til fra tidligere
 
Fremgangsmåte
1. Ta oppe OCAD i løypeleggermodus.
2. I " View" menyen velg "Transparent map",
3. I "View" menyen, gå til "Transparent Map Options" og velg "From top to: 17 White background" (fargen brukt som bakgrunn for postbeskrivelser.). 
4. I " Template" menyen, gå til "Template options" og kryss av for "render in spot colors".

Dermed blir kartet i spot colors (dvs med overtrykkseffekt) og løypetrykken blir også med overtrykkseffekt (transparent map).

Mine foreløpige resultater ser bra ut. Jeg legger inn et innscannet kart når jeg har fått testet litt mer.

 

1 Comments:

  • At 17 mai, 2006 23:33, Anonymous Anonym said…

    Jeg fikk ikke noe bra resultat, men jeg fikk ikke til 4. punktet... fant ikke frem på min svenske meny.

    Overtrykseffekten er fin, men utskriften blir mye grovere, dårligere

     

Legg inn en kommentar

<< Home