fredag, mars 24, 2006

Video-reportasje fra Sprintcup 2006 - Løp 1



Som en test på hva som er mulig å få til med enkle midler og begrenset arbeid har jeg laget en video-reportasje fra tirsdagens sprintcupløp i Bergen. Nå er det nemlig (minst) to tjenester som tilbyr gratis opplasting + streaming av video, og det er dermed veldig aktuelt å gjøre noe slikt. Du kan enten se filmen nedenfor, eller følge denne linken for å se den på YouTube.com. Jeg har også lastet opp samme filmen til Google Video for å se hvordan kvaliteten er der i forhold, men der må man vente en-to dager før videoen er klar.

NB! Video-opptakene har svært dårlig kvalitet (320x200 pt, 15 frames/sec opptak med lite digitalt fotokamera - nyere foto-kamera har typisk betydelig bedre oppløsning og framerate) - og det er mitt først forsøk noensinne både på filming og på filmredigering. Målet mitt var å se om man kan lage en videoreportasje etter et o-løp med en arbeidsinnsats foran datamaskinen på ca. 2 timer - det er min smertegrense. Denne filmen tok det litt over 3 timer å lage, men det var samtidig aller første gang jeg brukte programmet (Microsoft Movie Maker - jeg prøvde først Pinnacle Studio, men det var fullt av feil og krasjet gang på gang), og "opplæring" er dermed inkludert i denne tiden. Så konklusjonen min er at man nok kan lage en OK video-reportasje etter et o-løp på ca. 2 timer, som er på nett den påfølgende dagen. I tillegg kommer tiden jeg brukte i skogen på å filme etter at jeg hadde løpt selv. Så nå må jeg bare få meg et bedre kamera.... Takk til min mor for utlån av kamera ;-D

Oppdatering: Nå er også Google Video varianten online. Jeg er takknemlig for kommentarer på hvilken variant som fungerer best, og evt. kvalitetsforskjeller: