søndag, desember 04, 2005

DNT hytter i GoogleEarth

Jeg var innom hos Einar Grieg (som jobber hos Bergen Turlag) i dag og viste hvordan GoogleEarth fungerer. Fant da ut at det hadde vært nyttig å få vist DNT sine hytter samt rutenettet til DNT i GoogleEarth. Et kjapt søk på Google ga meg gode koordinater og hyttenavn for alle hyttene "Vestafjells", og litt mer unøyaktige koordinater samt forkortete navn for resten av DNT hyttene. Jeg har snekret sammen to GoogleEarth kmz-filer ved hjelp av dette.

  • En for hyttene vestafjells der koordinatene er nøyaktige og det i tillegg er linker til både hyttene og turene til/fra hyttene hos DNT.
  • En for alle DNT hyttene med
    mer unøyaktige koordinater og uten linker til hyttene.

Rutene til DNT fant jeg dessverre ikke på koordinatform - men dersom noen får dem over på koordinatform er det en smal sak å vise dem frem i GoogleEarth. Nedenfor ser du skjermbilder. Dersom du ikke har installert GoogleEarth enda - så gjør det. Det lønner seg!




3 Comments:

  • At 26 februar, 2007 19:30, Anonymous Anonym said…

    Takk for flott initiativ!

    Jeg googlet "google earth dnt" og havnet på bloggen din. Du har gjort presis det jeg var på jakt etter - laget en oversikt over DNTs hytter i Google Earth. En ide til rette vedkommende å gyve løs på, er å opprette en nettside hvor folk kan legge inn sine turruter fra GPS med kommentarer og bilder i f.eks. Panoramio. Slik kan man sammenligne alternative ruter og gjøre turplanlegging både morsomt og enkelt, samt oppdage spennende turruter som andre anbefaler.

     
  • At 17 februar, 2009 13:48, Anonymous Anonym said…

    Hvor er filerne? De findes ikke mere.. Kan du lægge dem op et sted som ikke forgår?

     
  • At 17 februar, 2009 13:56, Blogger Jan Kocbach said…

    Da skal de være på plass igjen.

     

Legg inn en kommentar

<< Home